YRITYS

Kauhajoen Kuljetus Oy palvelee monipuolisella kuljetuskalustolla. Yritys on perustettu 1969 ja liikevaihto vuonna 2008 oli 5,8 milj.euroa. Osakkaina kuljetusyrittäjiä. Kauhajoen Kuljetus tuo ulottuvillesi autoja n. 25. Saatavilla nopeasti, joustavasti, sopivaa kuljetuskalustoa. Toimintavarmuutta. KTK kattava yhteistyökumppaniverkosto on logistinen kumppani.
Tilauskeskus hoitaa kuormasi perille yhdellä puhelinsoitolla ja palvelee joustavasti kuljetusten käytännön järjestelyissä.

KTK-järjestelmä

KTK-järjestelmä on koko maan kattava yksityisten kuljetusyrittäjien omistama kuljetuspalveluketju, joka harjoittaa laaja-alaista kuljetustoimintaa. KTK yrityksillä on noin 120 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Niiden yhteinen liikevaihto vuonna 2005 oli runsas 500 milj.euroa. KTK-järjestelmässä pyörii noin 4500 kuorma-autoa. KTK-yrityksiltä löytyy kalustoa kaikille niille tuotteille, joita kumipyörillä voi kuljettaa.

Historiaa

KAUHAJOEN KULJETUS OY 40 VUOTTA

Kauhajoen kuljetusosuuskunta perustettiin 18.9.1969, merkittiin kaupparekisteriin 4.9.1970 numerolla 202.678. Toiminta aloitettiin 1.10.1969.

Perustamiskirjan allekirjoitti 20 jäsentä ja ensimmäisen tilikauden päättyessä 31.12.1970 jäseniä oli 25, eli osuuskunnan osuuspääma oli 7500,- markkaa.

Osuuskunnan ensimmäinen hallitus oli sääntöjen mukaan 8-jäseninen:

  • Puheenjohtaja Lauri Luoma
  • Varapuheenjohtaja Pentti Uusitalo
  • Jäsen Niilo Käkönen
  • Jäsen Erkki Koivisto
  • Jäsen Elias Rahkola
  • Jäsen Eero Vuorela
  • Jäsen Eerik Laaksola
  • Jäsen Antti Hautamäki
  • Sihteerinä toimi toimistonhoitaja Pauli Hautala.

Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen toiminnan lopetti Tarmo Nevala, ja Eero Vuorela ei autoillut ollenkaan.

Osuuskunnan ensimmäinen prokuristi oli KOP:n pankinjohtaja Mikko Korpela, jonka tehtäväksi perustamisvaiheessa annettiin yhdessä toimistonhoitajan kanssa viedä perustamisasiakirjat kaupparekisteriin ja muut asiat saattaa kuntoon. Mikko Korpelalla oli prokura 10.7.1980 saakka.

Osuuskunnan ensimmäinen toimisto sijaitsi Mannilan liikekiinteistössä 1975 saakka, josta se muutti hetkellisesti Myllyniemen kiinteistöön ja samana vuonna Rainoman liikekiinteistöön.

1981 aivan vuoden alussa muutettiin omaan kiinteistöön Lellavalle.

27.05. Hyväksyttiin osuuskunnan ensimmäinen sääntömuutos, joka koski lähinnä omistamista, eli osuuskunta voi omistaa ja hallita kiinteistöjä.

1984 tuli 15 vuotta täyteen. Perustettiin Kauhajoen kunnan kanssa KOY Kauhajoen Liikenneterminaali -niminen yhtiö, jossa kunnan osuus oli 80% ja KTK:n 20%. Yhtiö rakennutti KTK:n viereiselle tontille rakennuksen, johon tulivat tilat katsastustoiminnalle, terminaalille, vaakalle ja osaksi vuokratiloille.

Kunta vuokrasi oman tilan Autorekisterikeskukselle ja KTK teki yhteistyösopimuksen tavaralinjaliikenteen hoidosta Kaukokiito-ryhmään kuuluvan Kuljetusliiike P.Nyholm Oy:n kanssa. Tämä yhtiö sai myöhemmin valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon ja ajautui pian sen jälkeen selvitystilaan. Sopimus jätteiden kuljetuksesta kunnan välittämänä astui voimaan 1.1. Urakoitiin yli 1,8 mmk:n arvosta

Yhtiö on koko toiminnan ajan ollut kiinteässä yhteydessä Lemminkäinen Oy:n kanssa, joka on vastannut alkuvuosia lukuun ottamatta murskaustoiminnasta.

Samoin kone- ja kuormauspalvelut on suorittanut Reijo-Rinne-Laturi Oy lähes koko toiminnan ajan, koska yhtiöllä ei ole omaa kone- eikä kuormauskalustoa.

Yhteistyökumppaneita on koko toiminnan ajan olleet myös Union Oy, joka myöhemmin sulautui Nesteeseen, joka sittemmin on muuttanut nimeään monestikin, ollen tällä hetkellä Energiayhtiö Fortum. A-vakuutuksen kanssa on myös ollut viime vuosina varsin kiinteä yhteistyö.

Vuosien saatossa on myös liikenteenharjoittajien aatteellinen yhdistys SKAL tullut merkittäväksi yhteistyökumppaniksi. KKL-SKAL sopimuksen mukaan päällekkäisiä toimintoja on karsittu ja näin kustannuksia pienennetty. Lähtökohtana on että kaikki KTK-liikenteenharjoittajat kuuluisivat SKAL:iin ja KTK-yrityksien kattojärjestö on KKL, jonka hallintoa ja jäsenmaksuperustetta on uudistettu. SKAL ja KKL ovat sopineet toiminnan tavasta vuosille 1999-2002, ja tänä aikana KKL ostaa tarvittavat palvelut SKAL:ta. Kauhajoen osalta KTK:n osakkaat ovat SKAL:n jäseniä 80%:sesti.